Falken II restaureres

Her finner du bilder fra restaureringen av Falken II fra 1899. Restaureringen begynte i januar 2012, og utføres av Partsrederiet Falken II, som også er eier. De nyeste bildene ligger først. Bakerst ligger bilder som viser tilstanden på båten da den ble innkjøpt.

Falken på slipp i Florvåg på Askøy.

Tydeligvis en stund siden båten var på slipp sist.

Rustsliping før grunning og maling.

Slankt og fint kutterskrog, ferdig bunnsmurt.

Klassisk kutterhekk. Slikt lager de ikke lenger.

Påsveising av anoder.

Sjøsetting ferdig bunnsmurt og malt over vannlinjen.

Johan Sanden og smed Johannes Hope i sving.

Johannes Hope køler innpå og sjekker om rekkestøttene er glødende.

Rekkestøttene varmes lokalt der hullene for rekken skal være.

En dôr slås gjennom jernet for å utvide det forhåndsborede hullet.

Bjørn Tefre gjør klar rekkestøttene.

Johannes Hope passer på at amatørene ikke gjør for mange feil.

John Audun Hauge og Bjørn Tefre under kyndig veiledning av Johannes Hope.

John Audun hauge svinger hammeren, Bjørn Tefre holder jernet stødig.

Styrehuset er det originale fra 1899, bygget i heltre teak. Her er det noenlunde ferdig restaurert, reparert og oljet. Blant annet er det laget ny dør på babord side. Alle vinduene er nye, og kittet med linoljekitt. Fire av vinduene kan senkes.

Nye vinduer lagt i linoljekitt, og nye beslag i kopper.

Detalj fra styrehuset.

Styrehuset sett fra siden.

De originale linjene dukker langsomt opp på Falken II.

Alle vindusrammer er tatt ut av styrehuset, pusset til blank teak, og nye glass satt inn i ekte linoljekitt. Bjørn Tefre sørger for å mette veden med olje før vinduene monteres på nytt.

Den ene styrehusdøren var skadd, og er nå restaurert. Den andre manglet totalt. John Audun Hauge har laget kopi i heltre teak, som en ser her. Vinuet er lagt i ekte linoljekitt. Bjørn Tefre sørger for å olje dør og vinduer.

Dugnadsgjeng og besøkende de første dagene i februar 2012. Bjørn Tefre, Arild Berge og John Audun Hauge.

Peder Stumberg kikker opp fra maskinrommet ,og overraskes av at det finnes sol der ute.

Dugnadskarer og besøk. Hyggelig og effektivitetsdempende tiltak.

Peder Stumberg prøver å finne ut av jernet i kjelleren.

Bjørn Tefre er en mester med skrape.

John Audun Hauge og Bjørn Tefre lurer på om det kommer godlyder fra maskinrommet snart.

Falken II i 2010

Slik så den ut da den lå i Nordåsvannet i 2009.

"Falken II" ankommer kystkultursenteret romjulen 2011, under kyndig slep av "Selma".

Falken II ved kai romjulen 2011, klar for restaurering.

Falken II før restaurering

Falken II før restaurering

Falken II før restaurering

Falken II før restaurering

Originalt overbygg med en del skader. Heltre teak kamuflert bak et tynt lag hvitmaling.

Fremste delen av overbygg i sørgelig forfatning, men restaurerbart.

Fremdekket har sine utfordringer. Båten er blant annet blottet for pullere. Den fortøyes derfor i alt som stikker opp.

Tidligere nedgang til maskin? Alt kan fikses.

Skroget er i bra form i forhold til alderen. Klinket og nesten fritt for nyere sveising. Bildet er fra akter i skroget.

Fint ratt i slitent styrehus. Styremaskinen virker fint.

Forpiggen før rydding. Skroget er i bra form i forhold til alderen. Klinket og nesten fritt for nyere sveising.

Forpiggen før rydding. Skroget er i bra form i forhold til alderen.

Overbygget fremme er preget av rust og dårlige reparasjoner. Det er fremdeles spor av original klinking i alle sammenføyninger.

Innvendig salong fra -90 tallet. All original innredning ble da fjernet. Også skott.

Innvendig salong fra -90 tallet. All original innredning ble da fjernet. Også skott.

Maskinrom med GM 6-110 på ca 220 hk. Den blå tønnen til venstre er dieseltank! Bortsett fra vann i oljen, starter og går maskinen fint.

Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)